zondag 11 juni 2017

Thuis ~ Otthon

[Mei 2017] Zodra we de M6 snelweg verlaten weten we dat we nu gauw thuis zijn. Het is fijn om de mensen op weg naar 't Vlinderboerderijtje te begroeten en de omgeving weer in je op te nemen. Bij eetcafé Gáléria in Bóly stoppen we voor een pizza, drankje en een bericht naar Nederland dat we goed zijn thuisgekomen. In 't Vlinderboerderijtje aangekomen is het spullen uitpakken en daarna een rondje wandelen in en om het huis.

Helaas heeft de koude winter enkele lavendels en de vijg te grazen genomen. De vijg mag weer van onder maaiveld af aan beginnen. We laden meteen de e-bikes op want morgen gaan we uiteraard ook een kijkje nemen bij Klumpa tanya. De volgende dag bewonderen we de nieuwe acaciahouten tuinafscheiding met poort bij de Klompenboerderij (Klumpa tanya). Deze heeft de aannemer namelijk precies zo gemaakt

Nieuwe tuinafscheiding met poort bij Klumpa tanya
zoals we in gedachten hadden. Tevreden bekijken we de andere werkzaamheden die verricht zijn door Firma Steier. Zoals de dakgoten en nieuwe lambrisering bij de stal. We besluiten om zelf ook rap aan de slag te gaan. De oude louvre luiken worden geschuurd en geschilderd. Met name het schuren is nog een heel karwei, maar het is de moeite waard.

Hier zijn we deze vakantie nog wel even zoet mee. Hoe handig is het nu Klumpa tanya binnen helemaal ingericht is en we hier kunnen douchen en slapen. Fris en in schone kleding fietsen we naar wijndorp Villány waar een goede pizzeria is gekomen naast de eveneens goede ijssalon Bini Fagyi (adres: Damjanich utca 2 c) waar we het toetje (ijsje) nemen!

Verandaterrasje bij Klumpa Tanya
We fietsen terug en genieten van een lokaal wijntje op de veranda van Klumpa Tanya.
De volgende dagen staan diverse klussen op het programma bij Klumpa tanya, zoals het huis grondig poetsen na alle bouwwerkzaamheden, grasmaaien, luiken verder in de lak zetten en hout zagen voor de winter. Dus na het ontbijt meteen aan de slag. 's Middags komt de aannemer op bezoek en we bespreken de vervolg klussen. De bestrating van tuin, de stal die wordt verbouwd tot buitenkeuken en een nieuwe deksel voor op de waterput.

Na deze klusdagen gunnen we onszelf een uitje. We maken een treinreis van dorp Villany naar stad Pecs. Dit blijkt een reis met een boemeltreintje door een heel fraai landschap te zijn, langs enkele zwabische dorpen. Na drie kwartier arriveert de trein bij het station van provinciehoofdstad Pécs.
Treinstation Pécs

In ongeveer tien minuten wandelen we naar het centrum van de stad. We pauzeren even op een terras. Hier komen we de zanger van Halott Pénz tegen, de populaire en bekende Hongaarse band. Je ziet iedereen kijken is ie het nu wel of niet. Hij heeft met zijn band een mooi nieuw nummer "Otthon" (thuis). Toeval bestaat niet, deze stad Pécs blijkt hun thuisstad. Heel mooi weergegeven in de clip. We bezoeken de stad, de overdekte markt en eten ons favoriete dürum rolletje met gegrilde kip en feta op de Jókaï tér (plein). Ernaast ligt een eveneens goed adresje: Palascinta (pannenkoekenhuis).

Openlucht grill bij Racz Tanya (Orfü)
Op de treinreis terug naar het stationnetje van Villany krijgen we een sms berichtje van Gábor en Szilvia of we zondag meegaan naar restaurant Racz tanya in Lipóc (vlakbij Orfü daar is openlucht grillen.
Tom is nu ook in Hongarije omdat hij vrij heeft van zijn werk in een hotel in Tirol en hij gaat samen met zijn vrouw Mária en kinderen ook mee. Erg leuk dat we met het vriendenstel compleet zijn. Vanwege zijn werk zien we elkaar niet vaak. Heerlijk bijbabbelen en samen met de kinderen genieten van het leuke speelpark.

Ildikó onze sleutelbeheerder heeft aan ons doorgegeven dat zij gaat stoppen met de huismeester taken van 't Vlinderboerderijtje. Aangezien ze meer uren en andere werktijden heeft gekregen bij de Audi fabriek in Boly is het voor haar niet meer te combineren. We gaan dus meteen op zoek voor een oplossing want er komen deze zomer gasten.

Zo kondigen we onze nieuwe huismeester Andreas aan. Hij wil de taken graag overnemen. Hij is een duitser die een aantal jaar geleden in Hongarije is gaan wonen en heel handig in klusjes. Ook heeft Dorrothya zich aangemeld en deze hongaarse dame wil vanaf 2018 graag de huismeester worden voor gasten van de Klumpa tanya. Zij spreekt en schrijft uitstekend Engels. De communicatie is voor ons vanwege de afstand een echte must have. Helaas is ons Hongaars namelijk nog onvoldoende om complete gesprekken te kunnen voeren. Dat wordt nog een hele uitdaging voor ons, die moeilijke taal onder de knie te krijgen.
Veel kinderplezier bij Rácz Tanya (Orfü)

De drie laatste dagen zijn aangebroken en we hebben alles voor 't Vlinderboerderijtje in gereedheid gebracht voor de nieuwe gasten. Nieuwe lavendel plantjes zijn geplant in de tuin en het schaduwpaviljoen is voorzien van een verkoelende plafondventilator voor de warme zomeravonden.

We pakken onze spullen voor de terugreis in en vertrekken naar 't Klompenboerderijtje. Het is prachtig weer. We besluiten daarom om er nog één extra dagje aan vast te plakken. Die nacht knalt er luid een onweersbui over het dorp. Het blijft tussen de heuvels langer hangen. Als we opstaan schijnt het zonnetje echter alweer. We laden de auto in, sluiten alles af en nemen ook van dit dorp Kisjakabfalva afscheid.

Advertorial
Koken met de zon, kan dat? Jazeker, kijk eens op Koken met Zon. Ideaal tijdens uw kampeer-, boot- of  wandelreis. Of gewoon in uw achtertuin!