woensdag 27 januari 2021

Als Nederlandse tiener naar school in Hongarije [Gastblog]


Fernanda en Felicia, wij kennen jullie inmiddels wat langer, de meeste lezers niet. Wie zijn jullie en hoe zijn jullie in Hongarije terecht gekomen?

Mijn Moeder heet Fernanda en ik ben Felicia, haar dochter. Ik ben 13 jaar. We emigreerden 22 juni 2019 naar Hongarije. Ruim anderhalf jaar wonen we hier al weer met veel plezier. Daarvoor kwamen we al heel wat jaartjes naar Hongarije. Fernanda; Eerst kamperen, maar toen al snel aangestoken met emigratieplannen door Nederlandse kennissen die er al woonden. Het kriebelde bij ons om ook zelf voor een huisje te kijken. Vijf jaar geleden vonden mijn man en ik in Szentgáloskér (komitaat Somogy) een schattig huisje. We wilden al jaren graag permanent hier wonen en dat konden we in 2019 eindelijk realiseren.

Wijnhuisje in het groen
We zochten in de buurt van Szentgáloskér naar scholen in de buurt voor Felicia. Maar de scholen lagen best ver weg. Zeker met de lange schooldagen zou Felicia dan erg laat thuis zijn. In de kerstvakantie 2018 kwam, na een tip van vrienden, een wijnhuisje nabij het dorp Kurd op ons pad. We waren meteen verrukt van het huisje en de omgeving waarin het lag. Omdat in deze regio meer scholen lagen gingen we daar op zoek naar een familiehuis.

Vrij snel vonden we een leuke boerderij en ons oude huis in Szentgáloskér verkochten we gelukkig snel aan jonge Hongaren. In Kurd bleek een goede school te zitten en de mensen hier waren enthousiast dat ons gezinnetje naar Kurd wilde verhuizen. Felicia was er van harte welkom op de lokale school.
 

Fernanda, zie jij verschillen tussen het Hongaarse en Nederlandse onderwijssysteem?
Ja, het verschil is enorm. Vooral in positieve zin. Felicia en ik vinden het hier een verademing. Zelfs in Corona tijd. Gelukkig hebben we ook nog een half jaartje zonder Corona meegemaakt.

Het is hier minder prestatiegericht en eigenlijk kreeg in Nederland bijna iedereen individueel les. Hier is het veel meer klassikaal. Maar met veel stimulansen en aandacht. Zowel voor degene die niet zo goed mee kunnen komen als voor de beter presterende. Kinderen worden geacht ook elkaar te helpen.

Er is in Hongarije meer aandacht voor discipline, orde en rust in de klas. Dat klinkt misschien wat streng maar het voelt als een verademing naast het geschreeuw en gegil wat we wel eens meemaakten op Nederlandse scholen. Er is veel structuur in de lessen en elke dag wordt ruimte gemaakt voor sport.

De basisscholen beginnen hier op zesjarige leeftijd in klas 1 (vergelijkbaar met Nederland groep 3). Jongere kinderen bezoeken de Óvoda. Een combinatie van kinderdagverblijf en kleuterschool voor kinderen van drie tot zes jaar.

Leerlingen maken lange dagen hier. Felicia begint elke dag om acht uur en is pas om 16 uur klaar. De lessen duren vijftig minuten en daarna tien minuten pauze. Ook aan cultuur wordt vrij veel tijd besteed. Er is wel een schooluniform maar dat heeft Felicia tot nu toe maar bij twee gelegenheden hoeven dragen. Bij het begin- en bij de afsluiting van het schooljaar.

Felicia (uiterst links) in schooluniform

 
 
Felicia, hoe ervaar jij de Hongaarse school ten opzichte van je oude Nederlandse school?
Heel spannend vond ik de eerste kennismaking op school. Ik moest al meteen in schooluniform komen. Dat hoefde ik maar een uurtje aan. Ik verstond echt helemaal niks van de openingsceremonie! En de eerste dagen was het dus echt de kat uit de boom kijken en alles op me in laten werken.

Omgekeerd waren de Hongaarse kinderen ook nieuwsgierig naar mij. In de klas waren er twee kinderen die een beetje Engels spraken en daar werd ik bij gezet. De Hongaarse kinderen vonden het erg interessant om een meisje met blonde haren van 'ver weg' te leren kennen en al gauw werd ik opgenomen in de klas en ook in andere klassen. Al in de tweede week kreeg ik tekeningen, snoepjes en zelfgemaakte dingetjes omdat ze me lief en leuk vinden. Erg leuk dus!


Hoeveel leerlingen zitten in je klas Felicia?
Toen ik september 2019 begon was ik de elfde leerling in de klas. Dit schooljaar zijn er vier nieuwe leerlingen bij ons in de klas gekomen. Nu heb ik dus 14 klasgenoten.

Er zijn in totaal acht klassen. Klassen één tot en met drie zitten in een ander gebouw waar ook de kantine en keuken is waar we de maaltijden krijgen. Klassen vier tot en met acht zit in het hoofdgebouw.

In welke klas of groep zit je momenteel?

Ik ben na groep acht in Nederland in 2019 naar klas zes gegaan (vergelijkbaar met groep acht in Nederland). Een jaartje terug dus. Dat was puur vanwege de taal zodat ik de focus kon leggen op de Hongaarse taal. Momenteel zit ik in de een na laatste klas zeven. Ik ben met een super goed rapport overgegaan! De cijfers hier zijn van 1 tot 5. Op mijn rapport staan alleen maar vieren en vijven. De klasse juf is super trots op mij!

Hoe ga je naar school?
Lopend. Dat is maar een paar honderd meter. De school is hier veel dichterbij dan in Nederland.

Hoe lang duurt een les?
Een les duurt vijftig minuten en daarna tien minuten pauze. Bij ons komen de leerkrachten naar de klas en hebben we elk uur een andere leerkracht. We eten drie keer per dag op school dus dat is dan ook pauze.

Heb je een lievelingsvak?
Ik vind alle vakken eigenlijk wel leuk. Geschiedenis misschien iets minder want dat is voor mij nog lastig te volgen. Maar laatst mocht ik een werkstuk doen over Michiel de Ruyter die hier in Hongarije ook beroemd is. En dat is dan wel weer leuk. Maar wiskunde vind ik toch wel erg leuk en scheikunde ook.

Krijg je een lunch op school of neem je een boterhamtrommel mee?
Een boterhammen trommel, dat kennen ze hier niet. Er word op school gegeten en gekookt. Drie maaltijden per dag. Daar wordt een bijdrage per dag voor gerekend maar veel kinderen krijgen dat betaald door de staat (inkomensafhankelijk). We eten in de kantine en hebben dan ook corvee.

Hongaars is één van de moeilijkste talen ter wereld. Hoe krijg jij het onder de knie Felicia?

Voordracht van Hongaars gedicht
Ik krijg twee lesuren per week privéles in het Hongaars. De overige leerlingen van de klas krijgen dan Duits. Elke dag is er Duitse les omdat we in een Zwaben dorp wonen (Noot: dat zijn oorspronkelijke pioniers uit Duitsland). Men dacht dat ik wel perfect Duits zou spreken. Niet echt dus. Maar sinds dit schooljaar volg ik ook drie lesuren Duits per week.

Leuk om hier te vermelden is dat de hele school sinds ik op school kwam voor het eerst Engelse les kreeg. Zodat de leerlingen zelf kunnen ervaren hoe moeilijk het is om een andere taal te leren. Dus dat voelt wel echt als waardering naar mij toe.

Krijg je ook bijles?

Het verstaan ging sneller dan het spreken maar een jaar geleden toen ik net vier maanden op school zat heb ik meegedaan aan een gedichtenwedstrijd en als verrassing (idee van de privé lerares) voor mijn klassejuf en klasgenoten een eigen gemaakt gedicht voorgedragen in het Hongaars voor publiek. Wat was mijn klasse juf trots. 

Ik krijg privé lessen van Marta néni (Tante Marta). We spreken de juf of meester altijd met tante of oom aan.

Zijn er schooluitjes?
Voor de corona waren er veel uitstapjes. Na drie weken school ging ik al op mijn eerste studie kamp naar het Annafürdo Ököpark (natuurlessen door een boswachter). Maar ook bezochten we het theater en heb ik een beloningsreis naar Boedapest gewonnen waar alleen de beste leerlingen van school heen mochten en een VIP dag kregen! Daar heb ik de Hongaarse premier Victor Orbán ontmoet in het Hongaarse parlementsgebouw.

schooluitje naar het theater
Krijg je gymastiek op school en praktijklessen? 
We hebben elke dag sport, zelfs tijdens de corona hadden we sport opdrachten. 

Verder krijgen we praktijkles in muziek en met scheikunde vaak proefjes. Biologie lessen krijgen we in de natuur en de schoolmoestuin. Ook een dag bij de dienstverlenende instanties zoals brandweer, politie en ambulance. Creatieve lessen zoals handenarbeid maar ook handwerken en kookles. Daarnaast is er soort Maatschappijleer en word er veel aandacht aan cultuur besteed.

Je zit net een half jaar op school en dan is er op eens Corona. Hoe volg je momenteel de lessen?
Na een half jaar school in Hongarije kwam de Corona en meteen ging de school op slot. Chapeau voor de school! Na twee dagen was alles geregeld voor digitale les en meteen gewoon voor hele dagen. Zo ook de toetsen. Zelfs dagelijks sport en creatieve lessen die ik thuis kan doen.

Vind je het lastig om niet op school te leren? Zijn er toch activiteiten?
Het thuis leren was in het begin een soort vakantie gevoel maar na korte tijd miste ik wel mijn klasgenoten. Gelukkig in de zomervakantie ben ik veel met ze opgetrokken omdat het toen weer mocht. Op één februari gaan we met de klas naar Siófok naar een ski borstel baan en lekker even een dagje uit.

Hoe zorgen jullie voor afleiding tijdens corona tijd?
Wandelen met de honden. Mountainbike tochtjes. Spelletjes zoals Monopoly. Maar ook gamen met vrienden en vriendinnen (online dus ieder thuis).

Grootste hobby van Felicia
Onze hobby's zijn verder wandelen in de natuur en fotograferen, lezen, creatief, koken en bakken. Tarot en lenormand kaarten leggen. En Felicia haar grote hobby is paard rijden en verzorgen.

Fernanda: In september 2020 begonnen de lessen weer gewoon in school maar wel met extra maatregelen. Ouders mochten niet meer op school of schoolplein komen en op de gang moesten kinderen een mondkapje dragen. Tot op heden is er nog gewoon school. Wel wordt dagelijks de temperatuur opgemeten. Als er verhoging of koorts is worden ze naar de huisarts doorgestuurd. Die zit tegenover de school. De leerkrachten krijgen wekelijks een sneltest en er is ook een schoolverpleegkundige. Niet alleen voor de medische zaken maar ook voor het welzijn van de kinderen. 
 
Echt mijn dochter is 180 graden veranderd. Van een redelijk opstandig kind dat het verschrikkelijk vond in Nederland naar school te gaan. Naar een leuke spontane jonge puberdame die natuurlijk af en toe nog wel haar kont tegen de krib gooit.

Felicia en Fernanda, bedankt dat jullie je ervaringen met het Hongaarse schoolsysteem met ons wilden delen! 
 ® Het Zoete Hongaarse Leven

5 opmerkingen:

  1. Ik krijg zin om te emigreren. Wat een mooi verhaal. De ruimte, de rust en gemeenschapszin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je hier inspiratie op doet ;-)
      Wij genieten hier inderdaad van rust, ruimte en vrijheid! Je blognaam suggereert dat jij ook opnieuw bent gestart. Heb je misschien plannen om ook het roer om te gooien?

      Verwijderen
    2. Sinds een paar maanden opnieuw begonnen met bloggen. Kreeg een e-mail van zuinigaan.
      Nu blog ik weer regelmatig. Van 2005 - 2017 geblogd.

      Verwijderen
  2. Ik las met een verhaal van 2 nederlandse geëmigreerde gezinnen waar hun kinderen op de scholen in Hongarije zitten vreselijk gepest werden. Omdat ze de taal nog niet goed onder knie hadden of andere redenen. Zelfs zo erg dat er een psycholoog an te pas moest komen. Bij jouw verhaal lees ik weer iets heel anders. Ik heb 3 kinderen van 13, 10 en 10
    Maar juist door dat negatieve verhaal wordt ij huiverig. Horen jullie er wel eens wat over over dat geëmigreerde kinderen veelal gepest worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij vertrekken in februari naar Hongarije voor woon en werk. Ook ons zoontje van 5 gaat mee. Helaas vinden wij weinig informatie over de scholing, leerplicht en mogelijkheden van onderwijs in Hongarije. Zelfs de ambassade verwees me naar de gemeente. Wat nog niet kan omdat we pas in februari vertrekken. Iemand tips? We zullen in een straal van 35 km VAN Pecs wonen.

    BeantwoordenVerwijderen