zaterdag 1 november 2014

Herfstavonturen

[oktober 2014] De wekker gaat en ik druk deze nog even weg voordat ik opsta. Maar dan zijn we wakker en beseffen dat we in Brussel zijn. Gisteravond aangekomen in het NH Hotel waar we de auto geparkeerd hebben. Na een goede overnachting met een lekker ontbijtbuffet brengt de shuttlebus ons in 10 minuten naar het vliegveld. De betaalbare vlucht verloopt soepel en om half twaalf in de ochtend toeren we in de huurauto op weg naar het Zuiden des Lands. Hoe zo is Hongarije ver weg? De zon schijnt en bij thuiskomst in het Vlinderboerderijtje  halen we snel het tuinmeubilair naar buiten om er bij 22 graden van te genieten.

Uitstekend vakantieadresje!
Het klimaat en het buitenleven bevalt ons hier uitstekend. De eerste twee dagen vullen we met (bij)slapen en genieten in het zonnetje met een goed boek. We boffen met temperaturen van rond 20 graden. Zo hebben we veel tijd voor de tuin. Rob wil graag een paar lavendelplanten langs de tuinmuur zetten en is er al druk mee in de weer. We besluiten met dit mooie weer tot een fietstour langs onze buurdorpen. In het zonnetje fietsen we over het mooie panorama fietspad een deel van de europese 'drierivieren fietsroute'.

Op een zonnige zondag volgen we een tip op uit ons gastenboek van een van onze gasten. We gaan een wandeling maken vanuit een pittoresk gelegen dorpje in de Mecsek bergen. Vanaf Óbánya loopt een avontuurlijk pad langs watervalletjes en door beekjes naar het nog kleinere dorpje Kis-óbánya. Het is een bijzonder mooie wandeling van ongeveer twee uur door prachtige natuur die wij de gasten eveneens aanraden. Maar zorg wel voor stevige stappers, want je loopt door (ondiep) stromend water. In Kisobanya lunchen we op het terras van een piepkleine herberg. Een idyllischer gelegen plek is nauwelijks denkbaar.
Wandelen door prachtig natuurgebied

De volgende ochtend zitten we bij kapster Hajni in Bóly en daarna rijden we verder naar Hegyem, het wijngoed van Cisca Ansem. Een tijdje terug hadden we een afspraak gemaakt via FB met Cisca om haar wijngaard na 3 jaar weer eens te bezoeken. We rijden over toeristische wegen en komen aan in een piepklein dorpje.... waar Cisca en Willem van Hegyem (mijn berg) al op ons wachten. Het is fijn om elkaar weer te zien en te spreken. Na een tijdje laat Cisca de ontwikkelingen zien van haar Hegyem. We besluiten 2 flessen wijn mee te nemen en 'vrienden van Hegyem' te worden. 's Avonds zijn we nieuwsgierig naar de wijn en openen er gauw eentje. De syrah/ kekfrankos wijn van Hegyem is verrukkelijk.

In het voorjaar of in de zomer van 2015 willen we beslist ook Tüke Borház bezoeken waar de wijn van Hegyem op de borlap (wijnkaart) staat en waar dan heerlijke hapjes bij geserveerd kunnen worden. Vanuit dit restaurant boven op een heuvel heb je een majestueus uitzicht over de stad Pécs

lekker én gezond; thermaalbad!
Na 5 heerlijke dagen van zon en aangename temperaturen slaat het weer om naar natte en koude dagen van 7 tot 11 graden. De herfst is nu ook gearriveerd in Zuid Hongarije. Zo zitten we nu knus binnen in het Vlinderboerderijtje bij de kachel en ontbijten we voor de eerste keer deze vakantie binnen in de keuken en niet meer in de tuin. Met een gekookt eitje en geroosterd brood erbij is dat een prima alternatief. Bovendien is een bezoekje aan een van de thermaalbaden met warme bronnen in dit weer nóg lekkerder! We besluiten dan ook om in het beroemde kuurthermaalbad van Harkany te genieten van deze natuurlijke weldaad. Ook een aanrader, zeker weten!