zaterdag 11 mei 2013

Culinaire verrassingen

[mei 2013] Op aanraden van Zsuzsanna gaan we naar het dorp Matty, naar het 'Gáti restaurant' met een paardenfarm. Het is een fraaie plek en alweer een goed restaurant! Die komt in ons gastenboek als bezoektip.

Lief beest bij Gáti Lovastanya

De Koekoek, Specht en Fazant hebben hun vaste plek in de bossen achter de tuin. De volgende ochtend ontwaken we door een kakofonie van hun karakteristieke geluiden. Het is een genot om hier midden in de natuur te leven met elke dag het mooie weer als toegift. Er zijn nog wat kleine klusjes te doen zoals wassen, strijken, het berghok opruimen. De volgende gasten komen al weer snel en we maken alles graag netjes in orde voor hen. Het is maandag en we hebben nog een aantal dagen tegoed. Een weerzien met Gábor en Szílvia en hun vrienden Tamás en Mária bij het grillrestaurantje in Bóly is een aangename afleiding.

Gelukkig is het tijdens het eten nog droog, want kort daarna moeten we naar binnen vluchten voor een onverwachte, hevige onweersbui. We nemen na een aantal uurtjes afscheid van onze vrienden en spreken af om de volgende keer te barbequen bij Pillangó tanya als we weer terug in HU zijn.

Égészégédré!
De laatste dag in Kisbudmér alweer en de koffer wordt gepakt voor de overnachting in Aicha vorm Wald in Zuid Duitsland. Alles checken en afscheid nemen van Szuszanna, Valentin en Ildikó. Nog een laatste diner in Villány op het buitenterras en we weten al wat we hier gaan eten. Hét favoriete gerecht. Overheerlijke met pruimen gevulde kip! De kok Aurél herkent ons en raadt een herten goulash aan. Daarmee brengt hij ons aan het twijfelen omdat we eigenlijk verlangen naar de 'Aszalt szilvás Csirkemell'... Aurèl, die onze sterke voorkeur voor zijn gerecht inmiddels ook kent, zegt dat we die de volgende keer maar weer moeten nemen want de pörkölt is echt 'finom'. Hij klinkt overtuigend dus we gaan overstag. Wat heeft hij een gelijk.

We krijgen een wildgoulash voorgeschoteld zoals nog nooit geproefd! Rob vertelt tegen Aurèl dat hij nog graag een fles pálinka mee naar Nederland wil nemen. Aurèl zegt dat hij thuis een voorraadje heeft van een paar liter prima zelfgestookte pálinka. Hij vraagt of we nog even willen wachten tot de laatste gasten weg zijn. Na sluitingstijd neemt hij ons mee naar zijn huis in het dorpje Márok, waar we een beetje proeven van de zelfgestookte pálinka. Die smaakt prima en we besluiten een fles te kopen van Aurél. Hij deelt wijn uit en vertelt dat het een droom van hem is om nog eens naar Amsterdam te gaan en hoopt dat hij dat kan doen wanneer zijn dochtertje wat ouder is. Grappig, wij zijn zo graag in Hongarije en hij wil dolgraag naar Nederland...

Voorraad weer aangevuld!
We nemen afscheid rond een uur of tien en beloven de volgende keer weer langs te komen. Nog snel een douche en slapen. De volgende dag vertrekken we vroeg. In Zuid Duitsland overnachten we in het aangenaam rustig gelegen hotel Landhaus Bauer in Aicha Vorm Wald waar we op het terras met uitzicht over de bergen heerlijk van de laatste zonnestralen genieten. Uitgerust staan we op en na een goed ontbijt nemen we ook hier afscheid van de gastvrouw. Het is koud geworden en het regent, alsof het zo hoort te zijn in dit deel van Europa. We zouden zo weer willen terugkeren naar Hongarije, ook in Nederland is het namelijk koud en nat! Gelukkig hebben we genoeg hartverwarmende wijn uit Villány meegenomen. Het wijnrek is weer aangevuld zodat we toch een beetje kunnen nagenieten.