zaterdag 14 mei 2016

Bezoek uit Nederland!

Sneeuwklokjes
[Februari 2016] Enkele weken voor vertrek ontvang ik een Wizzair bericht per email. We worden verzocht om contact op te nemen. De vliegreis van Maastricht naar Boedapest is geannuleerd door vliegmaatschappij WizzAir. In plaats van een late zaterdagavond vlucht vanuit Maastricht, regelen we als alternatief een vroege vrijdagochtend vlucht vanuit Eindhoven. We zijn verheugd over dit dagje extra vakantie!

De eerste dagen in 't Vlinderboerderijtje slapen we als gewoonlijk de klok rond, maken we fietstochtjes naar Klumpá tanya om de vorderingen van de werkzaamheden te volgen en her en der worden er aanpassingen in het werkschema van de aannemer gemaakt.

We nemen contact op met de schilder in Villány en maken een

Klassieke stempelpatronen
afspraak om de stempelpatronen uit te zoeken. Deze klassieke, van oorsprong Zwabische stempeltechniek wordt aangebracht in alle vertrekken behalve de badkamer, die betegeld wordt. We bereiden ons bezoek uit Nederland voor en zorgen dat de bedden zijn opgemaakt. Ook stellen we een programma van leuke uitstapjes samen waaruit ze kunnen kiezen. Want nichtje Angelique - een veel en graag geziene gast in 't Vlinderboerderijtje-  komt samen met haar moeder! Het is voor Angelique al weer de vierde keer dat ze hier is en steeds zijn er weer nieuwe dingen te zien die ze nog niet kent. Hoe leuk is dat!

In eetcafé Gáleria in het dorp Bóly nemen we een kopje koffie en via Whatsapp is er contact met nichtje en zus. Zij zijn onderweg vanuit vliegveld Boedapest met travelbusje Travel4you naar Bóly. Het is een vreemde gewaarwording als ze dan uiteindelijk uitstappen en Gáleria komen binnenlopen. Zo zie je elkaar in Nederland en een paar dagen later weer hier in Hongarije. Voor mijn zus de allereerste keer. De warme zon is uitnodigend. De jassen worden snel uitgedaan want die zijn niet nodig. De reis verliep voorspoedig en ze konden leuk in het Engels babbelen met de medepassagiers en de vriendelijke chauffeur. Reizen met Travel4you, een aanrader.

Bij eetcafé Galéria bestellen we onze lunch en kletsen bij over de reis. Daarna verlaten we dorp Bóly om naar 't Vlinderboerderijtje te gaan. De bagage wordt uitgepakt en enthousiast laten we alles zien in en rondom het huis. Het is aangenaam lente weer met 18 graden en we maken een wandeling over het panoramisch wandel/fietspad. Morgen wordt regenachtig weer voorspeld. Daarom hebben we het programma wat aangepast met een bezoek aan het thermaalbad in Siklós.

Groentemarkt in Siklós
's Morgens bezoeken we de overdekte markt in Siklós. Even later lunchen we ook in dit stadje. We komen aan de praat met de jonge ober die plannen heeft om naar Amerika te emigreren. We nemen afscheid, wensen hem veel succes met zijn plannen en rijden in enkele minuten naar Thermal Spa Siklós. Dit moderne thermaalbad valt goed in de smaak bij mijn zus. Ze vindt het heerlijk. We nemen voor elk afzonderlijk bad ruim de tijd. Het baden maakt hongerig en we gaan na het douchen direct door naar restaurant Tenkes Csarda. Hier genieten we allemaal van hetzelfde gerecht, gebraden eend met rode kool en daarna van pálacsinta (soort crêpe pannenkoek met chocolade en walnoten). Verrukkelijk gegeten, genoten van de gezelligheid en de knusse locatie.

De volgende ochtend schijnt de zon weer door de kieren van het gordijn. We staan gauw op want we hebben een vol program voor de gasten. Kapster Hajnalka verwacht ons. We gaan allemaal met een frisse nieuwe coupe voor een heel prettige prijs terug naar Nederland.
Pittoresk gelegen kerkje in Tettye, Pécs

Daarna gaat het in korte tijd over de snelweg richting Pécs, daarna de berg op naar Tettye. We wandelen hier naar het mooie Tettye kerkje. De kerk is omringd met bloeiende amandelbomen. Zeer fotogeniek tegen de strakblauwe lucht. In het kerkje steken we een herdenkingskaarsje aan voor onze schoonbroer die vorig jaar helaas veel te jong overleden is. We lopen naar restaurant Bagólyvár. Op het grote terras waar we een uniek uitzicht hebben over de stad Pécs. Met het prachtige weer is het uitzicht adembenemend. Samen genieten we allemaal van een heerlijke sájtléves (kaassoep).

Bij de Synagoge in Pécs
We dalen een steile helling af en komen na tien minuten aan in de binnenstad van Pécs. De verwonderde blik van mijn zus over hoe mooi ze 't hier overal vindt is duidelijk van haar gezicht af te lezen. Ze geniet en laat dit herhaaldelijk blijken met de vele uitspraken: zo mooi, wat een vriendelijke mensen, heerlijk eten, tof, lekker weertje....ze wil hier wel graag langer blijven. Helaas gaan de drie dagen samen snel voorbij.

's Avonds bakken Rob en Angelique popcorn van de maïs die we gisteren gekocht hebben op de Siklós markt. Moe maar tevreden gaan we vandaag vroeg slapen. Morgen naar Villány om bij de schilder thuis de stempelpatronen uit te zoeken voor Klumpá tanya. We worden verwelkomt met een glaasje eigengemaakte rosé en door de Duitssprekende buurvrouw Marthá die tolkt. We kiezen de stempelpatronen en kleuren uit. Bij de volgende vakantie zullen we het resultaat gaan zien. We kunnen haast niet wachten. Daarna nemen we afscheid en gaan nog even een laatste blik werpen op vakantieboerderij Klumpá tanya.

Thuis gekomen in 't Vlinderboerderijtje bereiden we de terugreis voor morgen voor. We sluiten deze gezamenlijke vakantie af met een laatste etentje bij ons favoriete restaurant Fülemüle (nachtegaal). We nemen een warme douche en gaan slapen. Vannacht om 2.00 uur vertrekken we namelijk naar vliegveld Boedapest met de huurauto. Een mooie herinnering slaan we op en gauw volgt er een fotoboekje voor zuslief om de fijne vakantie samen in Hongarije terug te zien.

1. Hongarije, een place to be. Leuk om jullie ervaring zo terug te lezen. Ik ben zelf ook een keer op vakantie geweest in Hongarije. Nu is het zo dat ik niet zo veel heb gedaan als jullie, maar wel echt genoten heb van het land. Ik heb de cultuur geproefd en ik kan je zeggen, dat die zeker in de smaak is gevallen!