maandag 16 mei 2016

Hongaarse Lente 2016

Aanzicht Vlinderboerderijtje

[april/mei 2016] Vanuit het vliegtuigraampje zien we de hoofdstad Boedapest stralen in de ochtendzon. Het is kwart over tien, begin van de meivakantie en we bereiden ons voor op de landing.

Even later lopen we naar de uitgang van de terminal en wachten vijf minuutjes op de chauffeur van de shuttlebus van de autoverhuurder. Intussen zijn we bekende gasten bij dit verhuurbedrijf en al gauw zijn alle papieren geregeld. De sleutel en autopapieren worden overhandigd en de tassen kunnen in de kofferbak. Een nagelnieuwe Citroën Cactus automaat met slechts 40(!) km op de teller staat te wachten om ons naar 't Vlinderboerderijtje te brengen. Nog even boodschappen inslaan bij de supermarkt en dan zoeven we over rustige snelwegen richting de zuid Hongaarse provincie Baranya voor een heerlijke vakantie.

Keuken
Ik word de volgende morgen wakker en de wekker geeft halfzeven aan. Ik draai me weer om en wanneer ik mijn ogen weer open is het zowaar halftwaalf. Meer dan de klok rond geslapen... Voort maken want anders is de dag alweer voorbij! De kriebels zijn er al om te gaan kijken naar 'Klumpá Tanya' (de klompenboerderij), het tweede vakantieboerderijtje dat we vorig jaar kochten en dat nu gereed gemaakt wordt voor verhuur. Hoe ver zou de aannemer inmiddels gevorderd zijn? Na een stevig ontbijt halen we de fietsen uit het berghok te voorschijn om naar het buurdorp Kisjákabfalva te fietsen.

Geurige seringen
De seringen in de tuin staan volop in bloei en geuren heerlijk. De tuin is in twee maanden veranderd van een kale wintertuin naar een weelderige lentetuin. Groener dan groen. Heerlijk om zoveel buiten te zijn. Onderweg begroeten we enkele buurtbewoners en verhip daar zien we Gertjan en onze nieuwe dorpsbewoner Rob. Ze staan te kletsen bij hun huis. Even bijbabbelen en uiteraard een afspraak maken voor een gezamenlijk etentje.

Authentieke stempelpatronen
Tijdens de fietstocht zien we dat de ooievaar ook weer op zijn nest zit boven bij de kerktoren. Zodra we dorpje Kisjákabfalvá binnen fietsen zien we ook hier een aantal inmiddels bekende gezichten en we worden hartelijk begroet. We gaan Klumpá tanya binnen en zien dat de aannemer bijna klaar is, zoals hij al schreef in zijn mailbericht. De aannemer en de schilder hebben nog even de tijd nodig om de puntjes op de i te zetten.

Enthousiast zijn we over de prachtige kleur in de woonkamer en de originele, authentieke stempelpatronen welke zijn aangebracht in de woonkamer, de twee slaapkamers en de keuken. Ook de badkamer ziet er mooi uit en is precies geworden zoals we gehoopt hadden. We fietsen terug naar 't Vlinderboerderijtje. Het stralende weer lokt ons naar buiten. Tijd om te lunchen, de tuin te onderhouden, het hekje bij de entree heeft een likje verf nodig en uiteraard genieten we tussen de werkzaamheden door van een boek in de zon. Na een verfrissende after work douche besluiten we de e-bikes te pakken naar Villány. We trakteren onszelf op een heerlijk dineetje bij restaurant Hétfógas ('zeven tanden'). Omdat we hier wifi hebben lezen we dat het morgen een heerlijke zonnige dag wordt. We hebben ook een bericht van onze Hongaarse vrienden. We antwoorden terug dat we het erg leuk vinden om elkaar morgen later in de middag in stad Pécs te treffen.

Later die middag vertrekken we naar Pécs en treffen we Gábor en Szilvia op het Szechény tér (plein). Het is weer een tijd geleden dat we elkaar gezien hebben dus er is veel bij te praten. We zoeken een plekje in de zon op het terras bij Jókai cukrászda. Ze hebben hier zoveel lekkere gebakjes, kiezen is lastig.
Met vrienden in eetcafé Leszer

We flaneren door de gezellige stad. Zoontje Krisztófer van Gábor en Szilvia is naar het Bóbita bábszinház (poppentheater) in de stad. Dat schijnt heel leuk te zijn voor kinderen. Het is dinnertime en Gabor vraagt of we een hapje willen eten bij Italiaans eetcafé Lészer. Een gezellige locatie met uitgebreide Italiaanse menukaart. Een fijn weerzien met goede vrienden. Op weg naar 't Vlinderboerderijtje genieten we van het uitzicht op de heuvels vol felgeel bloeiende koolzaadvelden. Het steekt mooi af tegen de hemelsblauwe lucht.

Koolzaad
Het is inmiddels traditie om bij kapster Hajnalka in Boly langs te gaan voor een knipbeurt. Als we daarna genieten van een kop Latté bij Gáleria komt er een boekingsbericht binnen. Nieuwe gasten die graag in mei naar 't Vlinderboerderijtje willen komen. We schrijven terug dat de gewenste huurperiode nog vrij is, dat deze nu voor hen gereserveerd is en dat ze natuurlijk van harte welkom zijn.

Van dorp Bóly rijden we meteen door naar Kisjákabfalvá om daar de klussenlijst met de aannemer te bespreken en even later ook met de schilder. Er staan nog enkele klussen op het programma; het vastzittende rolluik vernieuwen, nieuwe drempels en de schilder gaat de deurposten en kozijnen voor de tweede keer schilderen. Zelf zaaien we nieuw gras in de voortuin en Sándor heeft achter de schuur in de boomgaard het gras gekortwiekt met de hand zeis. Binnen is nu bijna alles klaar en we bespreken met de aannemer enkele klussen buitenshuis. Hij maakt een offerte voor de dak lambrizering, de veranda en het stucen en verven van de buitenkant van het huis. Er wordt afgesproken dit per mail toe te zenden.

We reizen terug naar 't Vlinderboerderijtje en maken ons klaar voor het ritje naar Széderkény. De pizzeria in dit dorp is erg geliefd bij Gertjan en Sylvia en nu ze hier zijn kan het niet missen of ze nodigen ons uit voor een etentje aldaar. Ook Rob en Betske, onze nieuwe Nederlandse dorpsbewoners, zijn meegekomen. Zoveel om te bespreken, de zoektocht naar een nieuw, klein vakantiehuisje voor Gertjan en Sylvia, de ervaringen van het leven in Hongarije van Rob en Betske en onze verbouwingsplannen bij Klumpá tanya. We kletsen uren en dan nemen we afscheid van Gertjan en Sylvia aan want die gaan weer terug naar Nederland waar ze inmiddels alweer een aantal jaren wonen.

Medvehagyma ~daslook
We maken uitstapjes naar Mecsek natuurgebied waar de medvehagyma (daslook) volop bloeit in de bossen bij Orfü. Het is een fantastisch gezicht. Daarna bezoeken we de stad Mohács. Hier hebben we een goede bakker gevonden met een gezellige koffiecorner. Het prachtige weer de laatste dagen zorgt dat we de deuren kunnen opengooien en we genieten van ontbijtjes onder het paviljoen, heerlijk zonnen en wat freubelen in de tuin. Samen hebben we besloten om vanavond de vakantie af te sluiten met een diner bij ons favoriete restaurant Fülemüle. Zien we het goed? Ja inderdaad daar in de verte lopen Rob en Betske al naar ons toe. Zij kwamen op het idee om onze laatste avond hier gezellig samen af te sluiten.
Pálinka
Ons favoriete Restaurant Fülemüle kennen ze nog niet. We spreken een tijd af en rijden er heen. Het is hier gezellig druk en het eten smaakt erg goed. De mannen sluiten af met een Peren Palinka en de dames met een overheerlijk toetje!

Bij thuiskomst zoeken we snel ons bed op want vannacht gaan we alweer terug naar het vliegveld voor een vroege ochtendvlucht. De volgende keer reizen we met de auto naar Hongarije en als tussenstop overnachten we dan in het pittoreske hongaarse stadje Köszég, net over de Oostenrijkse grens.

VISZONTLÁTASRÁ !
Boek voordelig voor vertrek!