zaterdag 5 september 2015

Feestelijk vakantie tintje

[juli 2015] Op mijn verjaardag begint de vakantiereis naar Melk in Oostenrijk. We worden hier vriendelijk onthaalt met een Grüss Gott! door de eigenaar van het hotel. Afgelopen winter hebben we ook op dit adresje overnacht.

Verjaardag vieren in stadje Melk
Het is nu behoorlijk warm bij aankomst in Melk. Na een frisse douche

zoeken we dus al gauw op het pleintje een leuk restaurant uit. Het Oostenrijkse stadje Melk is een aanrader voor een kort verblijf. Ons hotelletje ligt midden in het stadje en op twee minuten lopen is er een keuze uit talrijke bezienswaardigheden, gezellige terrasjes en goede restaurants. Heel handig na zo'n lange reis, alles lekker dichtbij.

De grootste bezienswaardigheid is de grote Abdij. Dit indrukwekkende gebouw is het grootste klooster in Europa. We vieren de verjaardag met een echt Oostenrijks diner met Knödel en pikken daarna nog een gezellig terrasje. Heerlijk om je verjaardag te kunnen vieren zo aan het begin van de vakantie in zo'n mooie omgeving. Na het goede ontbijt nemen we afscheid van de zeer vriendelijke eigenaar en maken nog een mooie foto van de abdij. Dag mooi stadje!

Goed uitgerust en bij een aangename temperatuur verlaten we vroeg in de ochtend Melk en reizen verder. De temperatuur stijgt al snel. Het is volop zomer in Oostenrijk. Zo ook in Hongarije waar we al heel snel na aankomst bij het Vlinderboerderijtje besluiten het bad op te zetten. Daar zullen we veel gebruik van gaan maken deze vakantie!. De weerapps beloven ons dat het zomerse weer aanhoudt. Als het de volgende dag inderdaad weer heet is besluiten we een plons te wagen. Heerlijk verkoelend. Daarvoor hoef je niet altijd op stap te gaan. Heerlijk thuis lezen en badderen in de privacy van je eigen tuin is ook genieten.

Jacab hegy (berg)
De volgende dag is het echter bewolkt en een stuk minder warm. Het is vandaag met 22 graden 'koel' maar er valt geen druppel regen tot grote spijt van de boeren die vanwege de droogte snakken naar hemelwater. We rijden richting het plaatsje Cserkút in de Mecsek heuvels. In dit dorp staat een wegwijzer waar de wandeling naar Jakab Hegy (Jacobsberg) start. We parkeren de auto en beginnen aan deze avontuurlijke wandeling. Het blijkt een stevige wandeling. Je wordt onderweg beloond met prachtige rotsformaties en uitzichten. We komen nog een enkele fanatieke klimmers tegen.

Bij terugkomst in ons dorp komen we Zsuzsanna en Valentin tegen en spreken met hen af voor een bakkie koffie bij ons thuis. Ze verteld over het nieuwste project in het dorp, de gezamenlijke moestuin en de dorps kweekkas. Iedereen kan hier groenten kweken voor gezamenlijk gebruik. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt door de dorpsbewoners die het niet erg breed hebben. Wat een goed initiatief van de burgemeester. Na een dag wat minder warm weer trekken de wolken weer voorbij.

Thermal Spa Siklós
De zomer is dezelfde avond teruggekeerd om de komende tijd niet meer weg te gaan. De volgende dag bezoeken we het thermaalbad in Siklós om te genieten van een verkoelend zwembad en baantjes te trekken. Bij thuiskomst krijgen we onverwacht bezoek. Gábor Szébestyen parkeert zijn mountainbike tegen het tuinhek.

Gabor is de neef van de vorige eigenaren van Klumpa Tanya, een nieuw project dat we begin dit jaar zijn gestart. Hij spreekt goed engels en had ons geholpen met vertalen en al het papierwerk dat bij de aankoop van vastgoed komt kijken. Er was een leuke klik en we zijn daarna contact blijven houden.

We kletsen bij over zijn lange fietsrit en de ontwikkelingen in de wereld en 'Klumpa tanya'. Hij vertelt dat zijn oom heeft aangeboden om de muren op traditionele wijze te schilderen in Klumpa tanya. In het huis waren de mooie oude patronen geschilderd die je vroeger in veel hongaarse boerderijen tegenkwam. Hiervoor worden oude mallen gebruikt die tegenwoordig nog heel moeilijk te krijgen zijn. We zijn hier natuurlijk enthousiast over omdat we het huis zoveel mogelijk in oorspronkelijke staat willen restaureren. Gábor vindt het zichtbaar fijn dat we zo'n leuk contact hebben. We spreken af om aan het einde van de vakantie bij zijn vader's wijnhuisje wijn te kopen. We krijgen een gekrabbelde tekening mee hoe we bij het wijnhuis kunnen komen.

Sokac een kroätisch  bonensoep feest
Onze (andere) Hongaarse vriend Gábor stuurt ons een app-je of we morgen zin hebben om mee te gaan naar het 'Sokac festival' in Mohács met nog een aantal mensen. Dit vind ieder jaar plaats, maar helaas nooit als wij er zijn. Nu dus wel. Het is een traditioneel Kroatisch bonensoep festival. Het is een soort wedstrijd wie de beste soep maakt op traditionele wijze met keramische potten rondom een houtvuur. Gábor komt een vriend tegen en beloofd om later bij hem soep te komen proeven. Lange tafels, muziekbandjes en overal keramische potten in cirkels geplaatst rond een houtvuur gevuld met heerlijk ruikende bonensoep. Bij het lokale Kroatisch restaurantje nemen we met z'n allen op de binnenplaats een kom soep met stokbrood.
Bonensoep met Palinka...

Daarna genieten we van het feest en een wandeling langs de Donau. We moeten nog een belofte inlossen en dus gaan we op zoek naar de vriend van Gabor. Hij ontvangt ons hartelijk en we mogen plaats nemen aan de familietafel om te proeven. Iedereen schuift een beetje op om plaats voor ons te maken. We krijgen een echt traditioneel gemaakte familie Bonensoep en wat voor een. Rijk gevuld met groente en verrukkelijke kolbász (hongaarse worst soort) en weet ik wat voor andere ingrediënten. In ieder geval hongaarse pepers want hij is behoorlijk pittig en er zijn aardig wat tranen weg te pinken. Ja ja dat vinden ze wel leuk hier. Maar de Hongaarse gastvrijheid kennende, zijn we hier nog niet weg... Wijn en gebak moet ook worden geproefd. Neem nog wat, heeft mijn moeder zelf gemaakt! Heerlijk allemaal.Vooruit dan maar, vandaag mag het wel het is toch feest? Nog een palinka...? Wanneer je hier geen serieuze maagaandoening simuleert kom je nooit meer weg... Wat een prachtige mensen.

Deel van het interieur van het Konrad Ház
Tijdens een fietstochtje naar Klumpa tanya in het dorpje Kisjakabfalva (duits: Jackfall) maak ik enkele foto's van dit mooie dorp. Zodra ik een foto maak van het Konrad ház (Konrad museum) worden we al gauw gewenkt om een kijkje te nemen. De gids weet al precies dat wij nieuwe bewoners zijn en wijst aan waar zij woont. Bijna buren, wat gezellig! De gids spreekt een aardig woordje Duits en ze vertelt en laat ons in het museum de geschiedenis van de Donau Zwaben zien die hier vroeger woonden.

In de fraaie, in oorspronkelijke staat gerestaureerde boerderij is te zien hoe een vroegere rijke Zwaben familie hier leefde. We bewonderen de prachtig gedecoreerde kamers en luisteren aandachtig naar de gids.

Almalomb restaurant
Het is zondag en Gábor en Szilvia zijn ook vrij. We maken gebruik van de gelegenheid en we spreken af bij de zondagsmarkt in Pécs. Daarna gaan we samen naar de auto rally in Bákonya (Mecsek). Omdat vandaag toevallig ook onze trouwdag is rijden wij na afloop door naar een nieuw gevonden eet adresje dat we graag willen proberen. Almalomb in Hosszulétény is pas vanaf mei 2015 open. Dit bio restaurant is idyllisch gelegen. We genieten op het binnenhof van lekker klaargemaakte gerechten met uitzicht op het mooie heuvelachtige dorp. Een ideaal restaurant als je iets bijzonders te vieren hebt. Samen genieten we ervan en proosten op ons geluk. Deze week is er feest in de nabije dorpen. In het programmaboekje zien we dat onder andere 'Cirque du Platzak' komt uit Nederland en aansluitend de bekende hongaarse zangeres Oláh Ilbolya. Dit willen we niet missen. In het dorpje Kisharsány is het te doen en het is fantastisch. Wat een talent zien we hier. We genieten van zowel de acrobatische kunsten van onze landgenoten als van de markante stem van Oláh.

Mooi uitzicht vanaf het panoramisch fietspad
Inmiddels krijgen we een bericht uit Nederland van Sylvia en Gertjan dat zij over een paar dagen ook aankomen in Hongarije. Ook zij hebben zin in een vakantie in zomerse temperaturen. We spreken af dat ze even langs komen bij aankomst. We horen over een feest in Villány en dat natuurlijk een goede reden om de fiets te pakken. Het wordt zo een gezellig late avond op het terras van de Sörkert (Bierstube). Zo is het ook altijd weer een spannende fietstocht terug naar huis in het donker met heuvels en een scherpe bocht in het fietspad. Maar met een goede fietsverlichting en elkaar waarschuwen komen we heelhuids thuis. Gelukkig is er op de route geen verkeer maar fietsen we op een stil fietspad binnendoor.

Onze nieuwe (duitse) dorpsbewoner Benno hebben we de vorige keer al kort leren kennen. Hij is druk bezig met het opknappen van zijn huis in Kisbudmer. Maar maakt ook graag tijd voor een kopje koffie en nu vandaag voor een etentje bij Csarda Fülemüle in Villanykövesd. We nemen de tijd om elkaar beter te leren kennen en we moeten wel erg lachen om de dorpsverhalen die de ronde doen. Tot de volgende keer weer Benno.
Wijn proeven in het symphatieke wijndorp Villány

Ook voor ons breken de laatste vakantiedagen aan en dat betekent dat we een jaar voorraad wijn gaan inslaan voor thuis. In Villány hadden we al enkele flessen heerlijke Rosé van Ösi Gábor Pince (wijnhuis) gekocht. Zo lekker dat we besluiten er nog meer te halen, bij onze vriend Balasz Neuperger uit Bóly kopen we uiteraard ook weer een aantal flessen en we volgen nu de route volgens de tekening van Gábor Sébestyen. Zodra we in Siklós de onverharde weg gevonden hebben parkeren we de auto en lopen verder. Onderweg komen we de ouders van Gábor tegen en worden we hartelijk onthaalt bij hun wijnhuis. Dat wordt slechts een beetje proeven want we moeten nog rijden. We worden uitgebreid rondgeleid door de wijngaard en moestuin door de trotse eigenaar. Ondertussen zijn we 1,5 uur verder en ongelooflijk maar waar; We hebben we een beetje Hongaars en hij een beetje Engels kunnen spreken, en we verstaan elkaar, Ha ha wat gezellig en gastvrij. Hoe gemoedelijk het ook is, we moeten toch eens opstappen en beloven de volgende keer weer terug te komen. Een stevige handdruk tussen de heren en een vriendelijke knik tussen man en vrouw is hier de gewoonte en zo nemen we afscheid van elkaar.

We hebben een laatste afspraak met de aannemer en lopen samen nog eens alles door. Zijn vrouw is ook meegekomen en zo maken we ook eens kennis met haar. De aannemer geeft aan dat alle klussen in huis dit jaar af zullen komen. Wat spannend want volgende keer zijn ze dus alweer verder met de klussen. Ondertussen meten we buiten alles op. Samen maken we plannen hoe we de tuin indeling willen en thuis zal Rob een tekening maken.

Prachtige stad Passau
De tassen en koffers staan klaar in de hal voor vertrek. Ildikó zal de schoonmaak doen dus geen vluchtige klusjes meer. Na een goede nachtrust en ontbijt vertrekken we richting Passau voor een overnachting. Omdat we graag de stad Passau stad willen zien zijn we extra vroeg uit de veren. De reis gaat vlotjes maar het weer neemt af. Als we aankomen in Passau is het grauw en fris. 8 uur verder en van 35 naar 18 graden... Gelukkig zijn we er op voorbereid en komt de lange broek en jas weken later weer eens te voorschijn. We nemen gauw een warme douche en vertrekken richting stad voor een hapje en een korte wandeling door de stad.

We zijn best moe van de reis maar genieten van de relaxte sfeer hier. Na een stevig ontbijt gaan we huiswaarts. De vakantie in Hongarije zit erop en nu nog een paar daagjes thuis. Het was heerlijk en we hebben weer een paar leuke herinneringen gemaakt.