zaterdag 23 februari 2013

Familiebezoek in Pillangó Tanya

In het vliegtuig op weg van Eindhoven naar Boedapest is het een drukte van jewelste met vakantiegangers. Het is immers carnavals/ krokusvakantie in het zuiden van het land! We kijken uit naar een vakantie met z'n viertjes in Pillangó Tanya en daarna nog een weekend Boedapest

Bij aankomst zien we dat het sneeuwt in Boedapest. Na een hapje te hebben gegeten rijden we daarom rustig naar Kisbudmér waar we eerst de gaskachels aanzetten om het huis te verwarmen. Omdat dit even duurt besluiten we om naar café Galéria in Bóly te rijden om hier lekker warm te blijven. En met een pálinka of twee lukt dat uitstekend! Bij terugkeer in ons huis is het heerlijk warm, maken we de bedden op en nemen nog even voor het slapen gaan een lekker hete douche.

heerlijke forel bij restaurant Fülemüle

De volgende dag gaan we naar de zondagsmarkt in Pécs om daarna koffie te drinken met een typisch Hongaarse Dobos taartje. Wat een verwennerij. Het is buiten nogal guur en daarom halen we thuis de badkleding op om linea recta naar het thermaalbad van Siklós te gaan. Wat een weldadig gevoel om in het hete thermaalwater te liggen met dit koude weer. Bas en Theda genieten ook duidelijk en bezoeken de diverse bubbelbaden & sauna's een aantal keer na elkaar.

Helemaal bijgekomen van de vermoeiende reis van gisteren en opgeknapt van de heerlijke kuur verlaten we het thermaalbad en gaan op weg naar restaurant Fülemüle voor een lekker hapje eten. We nemen allemaal het wildgerecht (hertenbief) van de étlap (menukaart). Het eten is weer van goede kwaliteit hier, voor ons inmiddels vertrouwd maar de gasten zijn zichtbaar onder de indruk van de kwaliteit van de kok. Een gezellige dag, het weekend alweer voorbij, maar we hebben gelukkig nog een hele tijd te gaan.

Wijproeven in de wijnkelders van Neuperger...

Na een gezamenlijk ontbijt gaan we naar de wijn kelders van wijnbouwer Neuperger uit Bóly om hier wat wijntjes te kopen voor ons verblijf in Pillangó tanya. Daarna rijden we door naar het natuurgebied de Mecsék. Het weer is bijzonder mooi; blauwe lucht, zon en op deze hoogte ligt een flink pak sneeuw, merken we.

Bas en Theda verheugen zich op een weerzien met de plaats Orfü waar ze zo'n 25 jaar geleden ook hebben gekampeerd met de kinderen. Het is prachtig in het heuvelland zo in de sneeuw

We nemen in Rácz étterem in Orfü een
Bab-Gulash (bonen goulashsoep) en daarna gaan we uiteraard de beestenboel bekijken. Paarden in de uitgestrekte weilanden, varkens en de bijzondere racka schapen

We nemen afscheid van de Mecsek en genieten thuis nog na. De

Babgulash!
bab-gulash was een krachtig soepje, we hebben eigenlijk helemaal geen honger meer deze avond!

Omdat we een afspraak hebben bij de kapster zijn we de volgende ochtend al vroeg op. Alle vier laten we ons knippen. Kapster Hajnalka knipt ons naar volle tevredenheid en van de rekening is te zeggen; 4 personen voor de prijs van 1 in Nederland!

Vervolgens gaan we naar het stadje Mohács waar de Busójáras (carnaval) ten einde is gekomen. De brandlucht van de Busójáras waarbij een groot vuur op de markt wordt gestookt om de winter te verjagen, was nog te ruiken ondanks dat de gemeente alles keurig had opgeruimd.

We drinken een lekkere koffie en nemen er uiteraard weer een gebakje bij ;-) 's Avonds eten we thuis en het is ook heerlijk om een keertje voor de tv te zitten en te genieten van de uitstekende wijn van Bálasz Neuperger. Omdat Theda al een douche heeft genomen en haar bed opzoekt, versieren we de kamer met een HOERA-slinger en kleurrijke ballonnen. Morgen is het niet alleen valentijnsdag maar tevens ook haar verjaardag! Ze is dan ook helemaal vrolijk en zelfs een beetje ontroerd als ze de versiering 's morgens vroeg aantreft en ze wordt overladen met vele sms berichtjes en telefoontjes. Wel speciaal om zo verjaardag te mogen vieren in Hongarije!

Dampen in thermaalwater van 38 graden

De jarige heeft als voorkeur deze dag om een ander beroemd thermaalbad, dat van Harkány, te gaan bezoeken. Deze geneeskrachtige bron, die zelfs op doktersrecept wordt voorgeschreven bij tal van kwalen, laat de vermoeidheid verdwijnen.

Het dampende buitenbad geeft een mystiek gevoel. Je ziet de ander bijna niet vanwege de dichte mist die boven het bad hangt. Dat je elkaar hoort maar bijna niet ziet is erg lachwekkend. Ja ook dit thermaalbad bevalt goed. We zullen er wellicht heimwee naar krijgen als we weer in Nederland zijn.

Om je tante te verwennen met een etentje op Valentijnsdag is een leuk idee, maar reserveren is dan echt een aanrader. Er is welgeteld nog één tafel in restaurant Tenkes Csarda vrij. Uiteraard wel heel gezellig als het restaurant helemaal vol zit met gelukkige en zichtbaar verliefde stelletjes! De laatste hele dag die we in het zuiden van Hongarije zullen doorbrengen breekt aan en we hebben keuze uit twee 'programma's'; naar de mooie stad Pécs met museum bezoek inclusief winkelen en eten of naar het beeldenpark, het museum en de burcht van Siklós en nogmaals naar restaurant Fúlemüle (= nachtegaal).

De gasten mogen kiezen. Ze kiezen voor de laatste, een cultureel zeer verantwoorde optie! Het beeldenpark wordt ieder jaar aangevuld met nieuwe beeldhouwwerken. Een wandeling langs deze prachtige beelden is de moeite waard, net als het uitzicht vanaf de berg. Na de wandeling rijden we door naar Siklós en rusten even uit bij een koffiehuis (csúkrasda). Daarna bezoeken we het museum gelegen in de burcht van Siklós. Hiervan zijn we allemaal onder de indruk. Wat is dit groots opgezet.

Vrolijke hongaarse carnavalsgasten

Bij restaurant Fülemüle genieten we nog een laatste keer van de heerlijke gerechten. Het is ook hier gezellig druk. Een groep Hongaren sluiten de carnaval hier af met een gezamenlijk diner. Ze vinden het leuk als ik ze even op de foto kom zetten. Als er een mevrouw rozen komt verkopen, krijg ik er als dank ook eentje aangeboden, hoe attent van deze (luidruchtige maar beleefde) heren! Met uitwisselen van e-mailadressen besluit ik de foto's te versturen bij thuiskomst.

We willen onze gasten zeker ook nog een van de wijnhuisjes laten zien in Villány ter afscheid van onze vakantie in Pillangó tanya. We toosten op een geslaagde week samen: egészjegedré (proost). Daarna laat de eigenaar zijn imposante wijnkelder zien aan de aanwezige gasten. Nog een laatste douche en op tijd naar bed. Morgen in de auto terug naar Boedapest. Nee, we gaan gelukkig nog niet naar huis!